December 27, 2010

Hello, 2011!

And Hello BASICS on the net.

Ne aflam in categoria de muzica noua, muzica experimentala, fusion, broken beats si mult shuffle. Piese preferate, top-uri de la DJ, istorioare, muzica buna.

Urmatorul top BASICS poate va fi altfel, poate un top 10, poate un top de vanzari, top labels, poate o recenzie sau un clip fresh de pe Soundcloud, va propun sa ramaneti curiosi...Parca se zicea ca traiesti mai mult?

De ce fac eu primul top? Mi-a zis Toné ca ii place muzica pe care o pun si mie imi place a lui. M-a prins de la inceput (si eu pe el), iar preferintele noastre se potrivesc cu conceptul muzical de party BASICS.

So...Acesta nu e neaparat un top, cat o referinta despre gusturile si preferintele mele, in ton cu BASICS si in general muzica buna de ascultat oricand, pentru orice iubitor de muzica electronica.



Roots

Mi-am facut vreme de vreo 2 ani veacul in Breakbeat. Tech-Funk, in special. Pentru ca era mai sec, mai deep, mai experimental si cu percutii mai taioase. In timp ce Nu-Skool Breaks-ul isi mentinea cursa si aparea un Electro Breaks wobble-uit si pe alocuri 4/4-izat, Tech-Funk-ul cu care ne-au obisnuit label-uri ca Lot49, 10Kilo, Botchit Breaks, Functional, Streetwise, Boom Box sau Finger Lickin (care in 2010 a oprit productia de viniluri) parca nu a mai prins.

Cu release-uri de la artisti ca Meat Katie, Dylan Rhymes, Move Ya! & Steve Lavers, Plump DJs, Simply Jeff, Soul Of Man, Force Mass Motion, Lee Coombs sau mai obscurii Uberzone si Habersham (numai cateva exemple), Tech-Funk-ul s-a cam sters de pe harta sau mai apare din cand in cand ca un experiment sau o amintire. In plus, multi dintre producatori nu mai fac muzica, unii fac muzica diferita, altii produc sub alte alias-uri sau stau infundati in munca de studio.

Pentru un DJ care iubea Tech-Funk-ul, abundenta era atat de mare incat iti mareai saptamanal colectia de viniluri, mai ales ca cele mai multe track-uri ieseau initial pe 12'' si abia mai tarziu in format mp3.

Cateodata mai intru pe Chemical-Records, iau toate release-urile de “Breakz” in ordine inversa a datei lansarii si le ascult.

Pierzand treptat ritmul, am inceput sa-mi caut ritmurile sparte in Dubstep - facand slalom downhill Alberto-Tombian printre wobble-bass-uri - preferand partea mai tehnoida, combinand producatorii inca preferati de Breakbeat (Plump DJs, Stanton Warriors, Drumattic Twins, Peo De Pitte) cu piese de la producatori de Breakstep (Bassbin Twins, Gella, Baobinga, I.D.) sau Dubstep (Benga, Milanese, TRG, Ramadanman, Martyn, 2562, Scuba, Peverelist, Pinch). Aproximativ in acelasi timp Dubstep-ul lua amploare si banda rulanta de release-uri prindea viteza.

De referinta sunt albume ca Burial – Untrue (Burial despre care se spunea – pana sa-si posteze o poza de profil pe Myspace – ca este un alias de productie al lui Fatboy Slim sau Armand Van Helden), Kode9 & The Spaceape – Memories Of The Future, ambele publicate pe legendarul label Hyperdub; El-B – The Roots Of El-B sau primul release 12'' de pe Tempa – Horsepower Productions – Let's Dance / When You Hold Me, ori release-uri de pe label-uri ca Hessle Audio sau Apple Pips, productii Ramadanman, TRG cu Hessle Audio 001 – Broken Heart / Put You Down si remixurile esentiale ale lui Ramadanman la Put You Down si Martyn's DCM Remix la Broken Heart (considerata poate cea mai influenta piesa de Dubstep produsa vreodata) pe Hessle Audio 002 si in general cam tot ce scot label-urile astea pe piata.

Soul Jazz, Naked Lunch, Berkane Sol, Punch Drunk, Hemlock, Planet Mu, 2nd Drop, This Is Music, Unique Uncut sau 7even completeau paleta de experimente tehnoide in timp ce in paralel, label-urile de Dubstep intunecat ca Immerse, Hotflush, Dub Police, Deep Medi, DMZ, Chestplate etc. promovau sound-ul deep, dark and wobbly.

Bridge

Cand vine vorba de Fusion, Bridge si Experimental dance music, prima piesa care imi vine in minte este Sven Vath – Fusion. Jazz, muzica clasica, Funk, Swing, presarate cu un bleep acid-uit in partea a doua si avand repetivitatea caracteristica muzicii electronice, in general. Daca va imaginati un beat de orice fel, fie 4/4, Breakbeat, 2-Step sau Dubstep peste ce auziti, you'll get the title. Daca ar fi avut o parte sincopata in masuri de trei patrimi peste care sa se potriveasca un beat de Drum&Bass, ca sa dansezi si vals si samba in acelasi timp prin casa, ar fi fost poate perfecta.

Primii producatori care imi vin in minte pentru ce a insemnat pentru mine Fusion-ul preferintelor mele in materie de muzica electronica sunt 2562, Martyn si Ramadanman; continuand incursiunea temporala, voi mentiona din ce in ce mai multi producatori, insa cei trei sus numiti reprezinta pentru mine cel mai tare conceptul.

Dupa primul sau album Aerial de pe label-ul Tectonic (in totalitate Dubstep, accelerat, foarte divers in percutie cu mult dub influence si efecte reverberate si ecou, aglomerat pe alocuri si cu toate astea simplist), 2562 si-a creat mai tarziu propriul label A Made Up Sound, creand in acelasi timp un alias de producator si lansand un CD-release experimental, intitulat Shortcuts. In acelasi timp semna productii si remixuri Techno la alte label-uri ca Delsin, Clone Basement Series si mai nou Monkeytown.



Pe Twitter, Cosmin TRG a definit directia noua a lui Dave Huismans asa: “Gangsta Techno”. Word.

Martyn inseamna 3024 si invers. The 3024 World.

La inceput, producator de Drum&Bass pentru label-urile Play:Musik sau Revolve:R-ul lui Marcus Intalex, Martyn a intors paleta si a inceput sa produca Dubstep...Techno?
Cu piese mai vechi ca Velvet, Twenty Four, All I Have Is Memories sau Vancouver, dadea o noua directie sound-ului, iar odata cu lansarea albumului Great Lengths de pe propriul label 3024, edifica Techno-ul in ritmuri 140 bpm, amprenteaza influenta dubby in Is This Insanity in colaborare cu The Spaceape (cu un remix semnat Ben Klock) sau se asezeaza alaturi de dBridge sa compuna These Words, intr-un moment in care si dBridge incepuse sa produca Dubstep. Un pionier.

Nu in ultimul rand Ramadanman. Percutia face tot si tocmai cand nu te astepti. E un deliciu sa asculti pentru ca trebuie sa fii atent - aproape nimic nu este linear.



Infiintand impreuna cu Ben Ufo label-ul Hessle Audio, promovand artisti ca TRG, Pangaea, Martyn, Joe, James Blake sau Untold si producand pentru Tempa, Soul Jazz sau 2nd Drop, Ramadanman a inceput si el sa experimenteze. Techno, House. Dupa release-urile la Apple Pips (Humber si Justify) cu remixuri de la Sven Rumber si Will Saul & Mike Monday, a venit mai intai the remix-bomb a lui Untold la Revenue si un disc la label-ul lui Untold (Hemlock) iar de la colaborarea cu Midland si recentul Ramadanman EP, producatorul londonez cu sound inconfundabil promitea prin munca lui ca va ramane la fel de divers si in 2011.

Printre alti producatori ca Untold, Shed, Geiom, Brackles & Shortstuff, Baobinga, Mickey Pearce, DVA, Cosmin TRG, Moderat, Modeselektor, Siriusmo, Bok Bok, L-Vis 1990 sau Mosca si altii, acestia au fost printre primii care sa deschida era fuziunii intre Dubstep si 4/4, creand si aparand pe noi label-uri pentru a promova artistii si muzica across the board si aducand noi genuri neoficiale in vocabularul revistelor online ca FACT, XLR8R, Resident Advisor sau Knowledge Mag: Post-Dubstep, Bass Music, Freestyle 4/4, you name it.

2-Step, Garage, Broken Beat

Jazzy, funky, ritmuri sincopate / sparte. Influente ale genurilor sus numite au inceput sa rasara din diverse studio-uri precum cel al lui Kenny Dope sau cel al lui Fatboy Slim. Altii spun ca influentele merg mult mai departe la formatii precum Kool & The Gang care au lansat experimente in care se combinau Funk, Soul, Jazz sau Rhythm & Blues. Pioneer sound.

In UK Garage, cel mai profund m-au lovit MJ Cole si Zed Bias aka Maddslinky aka Phuturistix, care au inceput cu cate un pas in care sa calce mai tarziu multi artisti, consolidand genul.

Label-uri ca Prolific, XL, Sick Trumpet, Compost, Brownsound sau Sidestepper, 2nd Drop, DPR sau fresh-ul L2S dau ritm release-urilor, consolideaza artisti consacrati si lanseaza talente noi, mentinand 2-Step-ul, Garage-ul si Broken Beat-ul in fruntea listei de genuri consacrate sau creand subgenuri noi precum Future Garage.

Tempa

The Label. Al meu preferat, nu pentru ca mi-ar placea tot, ci pentru ca are de toate pentru toti si in plus o selectie de artisti si un film muzical pe care putine label-uri le au. Dubstep, 2-Step, Garage, fattest Wobbles, Techno!



Inca de la primele release-uri ale Dubstep don-ilor Benny Ill, Dinesh, Lev Jr. si Nasis aka Horsepower Productions din 2000 (conducerea gruparii fiind preluata de Benny Ill si Jay King de aproximativ jumatate de deceniu), albumul lui Benga – Diary Of An Afro Warrior, Skreamizm Vol. 1 si continuarile, promovarea unor artisti ca Headhunter, TRG (Cosmin TRG), D1, Modeselektor, Dub-U, 2562, re-release-ul sub o forma mai speciala (un dublu 12'' si un CD-release) al The Roots Of El-B sau antem-ul Night produs de Benga si Coki, Tempa parca le avea pe toate.

Ritmul accelerat de release-uri a fost incetinit de nimeni altul decat Cosmin TRG cu EP-ul Now You Know, EP despre care s-a spus ca este primul release House (daca se pot caracteriza piesele in vreun fel) pe label-ul Tempa, cu 6 track-uri cu muzica noua.

Asa cum a inceput in 2000, Horsepower Productions incheie anul 2010 pentru Tempa cu release-ul Quest For The Sonic Bounty. Daca va era dor de Dubstep from the Roots, cu fat Wobble, fastest beats and tightest claps, Water o sa va curga in playere mult timp de acum incolo.

Monkeytown

Modeselektor. Apparat. Pfadfinderei. Moderat. 50 Weapons. Monkeytown.

Acestea sunt cuvintele cheie pentru ce avea sa devina noul sound mondial de muzica cu mult bas, muzica experimentala, House, Techno, Bass Music, Dubstep, Glitch.

All-in-one si all-inclusive.

Colaborarile dintre artisti, diversitatea muzicala si alaturarea unor nume din scena mondiala care altfel poate nu s-ar fi intalnit, este de-a dreptul cu-gura-cascat-lasatoare.

Cuvintele sunt de prisos, sa lasam muzica sa vorbeasca: Monkeytown Records pe web.

Top BASICS: Producers, Tracks, Labels.

Mosca



Odata cu aparitia VA – Elevator Music Vol. 1 pe label-ul Fabric si piesa Gold Bricks, I See You, sound-ul a luat-o spre alt nivel. Cu release-ul Square One / Nike pe Night Slugs si remixuri de la L-Vis 1990, Roska, Bok Bok, Greena si Julio Bashmore, nu era de mirare ca Mosca avea sa continue la fel de select. Remixul la Heartbeat a lui T. Williams e, pentru mine, cea mai complexa lui lucrare de pana acum. Top.

T. Williams feat. Terri Walker - Heartbeat (Mosca Remix) [Local Action]

T. Williams feat. Terri Walker - Heartbeat (Mosca Remix) by Mosca

James Fox

In special dupa release-ul Put It Back cu remix de la Ramadanman, James Fox este un producer demn de urmarit. De curand a aparut un experiment de-al lui pe Soundcloud cu un vocal care mi-a amintit de copilarie, Hip-Hop, R&B si Basketball si care de prima oara de cand am mixat-o, a starnit zambete, headbangere si bootyshakere pe dancefloor. E vorba sample-ul vocal din Something For The People - My Love Is The Shhh! Check it out.

James Fox - New Jack Swing [Unreleased]

James Fox - New Jack Swing by James Fox

Sebo K

Numarandu-se printre primii (daca nu primul) DJ care sa aduca sound-ul UK in Berlin si ulterior si pe cel US (in special din zona Detroit si Chicago), despre Sebo K nu trebuie sa spunem multe, la fel cum nu ii poti pune o amprenta muzicala, influentele fiind atat de numeroase incat va las pe voi sa definiti, preferatele mele fiind doua re-take-uri de-ale lui, la doua piese de la doi producatori la fel de importanti. Electronic music for jazz lovers.

Ripperton – 1976 (Sebo K Remix) [Perspectiv]

Ripperton - 1976 (Sebo K Remix) by Ripperton

Martyn – Elden St. (Sebo K Watergate Edit) [Watergate]

Martyn - Elden St. (Sebo K Watergate Edit) by Watergate Records

3024

Dupa cum am mentionat si in introducere, albumul Great Lengths este edificator cand vine vorba de influente muzicale si fuziune intre genuri.



Cu propriul sau label 3024, Martyn a dat amploare experimentelor futuristice, dovada fiind ultimul release din Noiembrie 2010.

Martyn - Left Hander / Shook Up [3024]

Martyn - Left Hander by 3024

Martyn - Shook Up by 3024

Cosmin TRG

Inca de la release-ul aniversar Digital Distorsionz 1st Birthday Extravaganza care se downloadeaza gratis de pe pagina lor de internet, Cosmin Nicolae – cu moniker-ul de atunci, Deffanition – aducea un sound aparte Dubstep-ului. Urmau release-uri ca Your Friends Like Techno si EP-ul Missed Calls, ambele la Subway, release-uri ce aveau sa-l aduca in atentia scenei mondiale de Dubstep. Release-ul la Tempa (Decisions, Harajuku with Dub-U si Back In The Days), primul Hessle Audio 001 (Broken Heart / Put You Down cu remixurile de pe Hessle Audio 002 semnate Ramadanman si Martyn), precum si bangerele Oi Killa! si Everything We Stand For de pe label-ul exclusivist infiintat de Tayo (Cool & Deadly), ori dancefloor smasher-ul Baobinga feat. DJ Nasty – State Of Ghetto Jackin' (TRG's Brooklyn2Bucharest Remix), aveau sa-l pozitioneze in fruntea producatorilor de Dubstep, la nivel mondial.

TRG nu numai ca facea scandal pe ringurile de dans new-york-eze sau londoneze, ci era inclus pe compilatii ca Tempa Allstars sau FabricLive-ul mixat de Freq Nasty sau avea sa semneze primul remix de pe album sampler-ul Greymatter – Believe In Something.

De aici incolo, Cosmin a ales sa se alature unei elite putin diferite a sound-ului experimental sau mai degraba avea sa calce in aceeasi pasi cu artisti ca sus numitii Martyn, Ramadanman sau 2562 / A Made Up Sound, abordand nu neaparat aceeasi directie, cat aceeasi indrazneala de a crea mai departe.



Si-a schimbat moniker-ul in Cosmin TRG si a inceput sa compuna piese 4/4, Bass Music, House, Techno. Primele piese noi au fost auzite in seturile DJ-ilor Rinse FM sau emisiunile Dusk & Blackdown, printre piese unreleased ca See Want Get Now, track-uri precum Now You Know, Tribal Flex sau Since Last Night se faceau cunoscute pe BBC Radio 1, in seturile lui Benji B sau Mary Anne Hobbs. Deasemenea, XLR8R punea la free download piesa Love 2 Hide, din care iti puteai face cat de cat o idee in ce directie o ia sound-ul sau, iar la scurt timp dupa, a venit release-ul atat de asteptat: Now You Know. Un double 12'' – 4 track-uri noi noute ca sound – Purple Lights (considerata de critici bijuteria EP-ului), banger-ul Twilight Riddim rasmixata de DJs de Bass Music, piesa Funky Discotek (inclusa cu mult inainte de release de MJ Cole in FACT Mix-ul sau) sau – Since Last Night, in heavy rotation pe BBC Radio 1 si 2 piese mai degraba Techno 140 bpm decat Dubstep – Siberian Poker si Strobe Lick.

Tribal Flex avea sa fie pusa la download in exclusivitate pe Beatport, iar Now You Know, piesa care a dat titlul EP-ului, a fost share-uita gratis de Cosmin pe site-ul oficial Tempa. Daca le-ati pierdut la momentul respectiv e bine de stiut ca piesele sunt inca disponibile in shop-ul Tempa.

Cosmin isi continua incursiunea in Techno cu un release experimental pe label-ul Hemlock al lui Untold (Tower Block si Béton Brut). Cine stie piesa unreleased Just Me din perioada lui de Dubstep, avea sa recunoasca elemente, squeeks & bleeps folosite ulterior pentru piesa Tower Block.

In acelasi timp ne transmitea ca nu a uitat sa dea cu basi grasi si beat-urile taioase, dovada fiind colaborarea cu Baobinga la I Get Ruff, pe label-ul Build.

Prezente la Techno Parade in Paris, la Unsound in New York si Polonia (unde avea sa prezinte primul live set in premiera back2back FaltyDL) sau la Sonar (pe langa numeroasele prestatii in cluburi in orase ca Tel Aviv sau Copenhaga, printe multe altele), nu erau decat o urmare fireasca a muncii sale de studio.

Si nu avea sa se opreasca aici. Cosmin goes soulful, deep, experimental. Release-urile de la celebrul label Rush Hour (declarat label-ului anului 2010 de catre Resident Advisor) – See Other People si Groove Control, precum si remix 12"-ul FaltyDL – St. Marks (Cosmin TRG Remix) / Cosmin TRG – See Other People (FaltyDL Remix), i-au deschis orizontul lui Cosmin catre o arie larga de beat-uri experimentale din gama House, Techno, Experimental dance music.

Va invit sa ascultati release-urile lui, in special cele recente de pe label-ul Rush Hour, remixul la Nosestep-ul lui Aardvarck de pe acelasi label, variantele Original si Extended la Space Station Love Affair de pe noul Monkeytown, precum si mixurile lui live postate de promoteri pe Soundcloud, podcast-urile de la Rinse FM sau Fabric Live Promo Mix.

Cosmin TRG - Sores Of Attraction / Liebe Suende [Rush Hour]

Cosmin TRG - Liebe Suende by CosminTRG

Cosmin TRG - Sores Of Attraction by CosminTRG

Cosmin TRG – Space Station Love Affair [Monkeytown]

Cosmin TRG - Space Station Love Affair by Modeselektor

FaltyDL

L-am lasat la urma pentru ca FaltyDL aka Drew Lustman, este producer-ul meu preferat la ora actuala. O sa sune cheesy, dar ascultam si nu-mi venea sa cred ca parca fiecare sunet era anticipat in mintea mea inainte sa iasa din boxe. Am I Lucky...

"The reason why I produce anything at all called Garage, technically, is because of where the kick drum and snare is. Stuff like that." Am inceput sa caut si sa citesc. De unde vine? Cum s-a apucat de muzica? Ce a facut inainte? Am descoperit ca face Sushi acasa, ca s-a apucat de muzica la varsta de 5 ani, ca a fost saxofonist si basist, a cantat la pian, ca initial facea Jungle, ca a trimis un pachet de 50 de piese la label-ul preferat (Planet Mu) si n-a primit feedback niciun cuvant si ca trebuie sa fii insistent si enervant ca sa reusesti.



Cu track-ul Human Meadow a dat startul unei avalanse de piese si remixuri, piesa mentionata fiind anthem-ul de pe albumul Love Is A Liability release-uit, tocmai pe legendarul label new-york-ez Planet Mu, la care alta data semnau artisti consacrati ca Luke Vibert, Venetian Snares, Vex'd, Virus Syndicate, Benga, Pinch, Marry Anne Hobbs sau Boxcutter.

Au urmat numeroase release-uri, printre care un 12" cu trei piese – Phreqaflex, Because You si My Friends Will Always Say, cu vocaluri magnifice si un beat puternic care aminteste de 2-Step-ul lui El-B, Xylofoanele lui Martyn sau synth-urile si percutiile imprevizibile ale lui Dave Huisman (2562 aka A Made Up Sound).

"UK has Dubstep and Jungle. New York has Hip-Hop and Jazz. They both share them […] Garage comes from New York. House comes from Chicago; before UK. But UK made it better."

Urmatoarele release-uri au urmat la Rush Hour, 50 Weapons sau Monkeytown, le gasiti mai jos.

Falty DL – St. Marks [Rush Hour]

Anthony 'Shake' Shakir - Assimilated (FaltyDL Remix) [Rush Hour]

FaltyDL - Large Flash [50 Weapons]

Falty DL - Large Flash by Modeselektor

Falty DL – I'm Gonna Show You Somethin' [Monkeytown]

FaltyDL - I'm Gonna Show You Somethin' by Modeselektor

In incheiere, va amintesc ca am mentionat mai devreme cuvantul Bridge, atat de folosit in ultima vreme, tocmai datorita fuziunilor si experimentelor muzicale din ultima perioada.
Si cum nimic nu poate defini personal muzica mai bine decat propriile timpane, va recomand o piesa surprinzatoare.

De la Pinch (owner-ul Tectonic) recunoscut ca fiind printre primii promotori ai sound-ului Dubstep, cu release-uri la Tempa, Punch Drunk, Planet Mu sau Ninja Tune si figurand pe coloana sonora Children Of Men, alaturi de Kode9, Random Trio, Pressure si Digital Mystikz, va sugerez o piesa cu un sound cat se poate de interesant.



Pinch reuneste in titlu doua elemente care aparent se resping: Croydon (orasul de provenienta al Dubstep-ului) si House. Croydon House. Release-ul figureaza pe label-ul Swamp81 infiintat de Don Loefah, care inca din 2004 experimenta la randul sau influente care se pot infiltra in Dubstep, lansand un disc cu 4 piese Dubstep pentru label-ul Big Apple, cu influente pe care le puteti identifica singuri din titluri: Jungle Infiltrator, Jazz Lick, Indian Dub (si Life Dub).

Piesa lui Pinch, cu un intro parca din tenebre si o atmosfera cat se poate de DMZ-iana, seamana cu productiile lui Peverelist, Scuba sau mai batranul Aphex Twin, are beat 4/4, percutii cat se poate de sparte in background, compresii si reverb-uri care creeaza un spatiu cat un Warehouse si aduc sunetul de departe, plus eternul clap care aterizeaza insistent, la fel ca in majoritatea productiilor Dubstep.

Pinch - Croydon House [Swamp81]

Este de fiecare data o ocazie imbucuratoare sa scriu despre muzica, I love it so much. Celor care nu asculta muzica sau declara ca nu le place muzica, le recomand un psihiatru.

Textul de mai sus nu e decat o faramita din cat as fi vrut sa va povestesc, promit ca revin cu alte recomandari, poate urmatorul text va fi unul dedicat in exclusivitate Tech-Funk-ului, ori noilor artisti si label-uri care la inceput faceau ce se numea UK Funky si continua sa produca muzica greu de definit, pentru ca suna de fiecare data altfel si nou, sau poate va spun ce ascultam pana la Electronica.

I hope this will be a beautiful Bridge to the New Year!

Autor: Toma Soare aka Tomasan

No comments: